Ażeby praca z samochodem była dopuszczalna, powinny znajdować się w nim dwa źródła prądu. Jednym z nich będzie silnik spalinowy wspólnie z akumulatorem, gdzie znajduje się sztuczne źródło energii. Drugim jest alternator lub, w starszych modelach, prądnica. Energia czerpana jest z nich naprzemienne, gwarantując jej dostępność w trakcie zmiennej pracy naszego samochodu. Kiedy pobierana jest ona z silnika i akumulatora, prądnica lub akumulator nie pracują.
Funkcjonuje to także w drugim kierunku. Akumulator odpowiada ze dostarczanie energii automobilowym obwodom elektrycznym, gdy silnik jest wyłączony, lub ewentualnie również prędkość obrotowa wału korbowego jest zanadto niska, żeby uruchomiła się prądnica - więcej o akumulatorach wolno odnaleźć na akumulator lifepo4 12v. Właśnie dlatego także w czasie rozruchu silnika jedynym źródłem zasilania jest akumulator. To on pozwala na pracę rozrusznika oraz układu zapłonowego, co umożliwia uruchomienie wozu. Akumulator intensyfikuje również komfort w trakcie dłuższego postoju. To jemu zawdzięczamy możliwość posłuchania radia w samochodzie, kiedy silnik jest wyłączony.